Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Internationella kvinnodagen

Publicerad 2017-03-08 11:01:00 i Allmänt

Nu när jag har en liten tjej här hemma tycker jag det är extra viktigt med kvinnodagar, även om jag alltid tyckt de är viktiga. Speciellt när vi kvinnor fortfarande, år 2017, ligger så mycket efter i respekt och rang.
 
Tex tjänar män mer än kvinnor och inte bara så lite, utan det är stor skillnad många gånger och det är fler män på de högre positionerna på arbetsnarknaden. 
 
Ute på socialamedier ser man också skillnader. Som när Justin Bieber la ut en nakenbild på instagram för något år sedan och fick en massa positiv feedback och så gör exempelvis Sara Larsson likadant och blir kallad slampa direkt.
 
Eller här om dagen läste jag om några killar som hade våldtagit en tjej på en gymnasieskola men fick gå kvar på skolan (som om inget hänt?). Vart är respekten för kvinnan då?
 
Hur ofta får man inte läsa/höra om manliga chefer som taffsar på sin personal (sist var det väl Eons högsta chef).
 
Och när en tjej blivit våldtagen på en kryssning och ledningen tycker att tjejen ska tänka på sin alkoholkonsumtion samt klädsel så hon slapp bli våldtagen?
 
Ändå är vi i Sverige ledande i världen när det gäller kvinnorätt?  Skrämmande!
 
Vi skulle behöva ha en kvinnodag i månaden eller varför inte i veckan bara för att bli jämnställda så fort som möjligt. I skolan borde de verkligen prata mycket om kvinnans rättigheter flera gånger per termin. 
 
Min förhoppning är att Juni (eller någon annan) ska slippa allt ovanstående och aldrig behöva vara med om något jag nämde här över. Detta måste vi kämpa för VARJE DAG!
 
Girlpower!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela