Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Alvins Turkietresa

Publicerad 2013-06-30 18:06:00 i Alvin <3

Idag kom äntligen Alvin hem till oss från sin semesterresa i Turkiet. Vi har kramats, pussas och pratat om resan i massor. Alvin lyste som en sol när han pratade om resan och har tom lärt sig simma (under vattnet). Han har träffat en massa nya kompisar och fått sett en helt ny kulur. Resan har varit mycket givande för honom. Tack snälla mormor och moster som ville ta med Alvin på eran semester.

En Milodag

Publicerad 2013-06-29 19:56:00 i Milo <3

Idag har Milo fått bestämma vad vi ska göra då det är hand sista dag med oss som "ensambarn", för imorgon kommer vår efterlängtade Alvin hem. Vi har varit hemma i trädgården och busat mestadels hela dagen. På eftermiddagen gick vi ner till båthamnen för lite middag och sedan fortsatte vi busandet i stugan då regnet kom. Nu längtar vi till morgondagen för en vrålfrukost med vår storebror.

Grillparty!

Publicerad 2013-06-28 22:23:30 i Familjeliv

Idag bjöd vi över Richards familj på grillparty. Vi bjöd på Richards kända revbensspjäll och majskolvar. Vi alla bråkade om sista biten tillslut. Kul när maten uppskattas! Vi avslutade kvällen sedan med lite kortspel som alltid är trevligt om man vinner! :)

Uppmärksamad kille!

Publicerad 2013-06-28 15:03:32 i Festligheter

Idag har vi hängt på smultronstället med värstingglassarna. Till och med Milo som annars inte gillar glass åt väldigt mycket, men farfar kan ingen klå! Farfar Leif får nämligen i sig 10 kulor utan problem! Efter all glass blev det varmrökt lax och sill innan vi drog oss hemåt. Milo sprang omkring som en tok och hälsade på folk och bilar (som han är fixerad av för tillfället). Milo fick höra att han var så söt, fina ögon och en tant sa att Milo var det sötaste hon sätt på många år. Mammas sötis!

Milobus!

Publicerad 2013-06-27 14:18:49 i Milo <3

Idag träffade vi kompisarna i Vasaparken igen. Det blev bad, bus och sagostund för hela slanten!

Saknar min Alv

Publicerad 2013-06-26 09:13:00 i Alvin <3

Nu har halva veckan gått av semestern i Turkiet och jag börjar längta ihjäl mig efter Alvin nu. Jag har pratat och sett foton på dom och vet att de har det bra. Alvin badar och har det kul i vattenlandet på dagarna och på kvällarna hänger han med bamse och hans vänner. Jag är himla glad för Alvins skull att han fick följa med på denna roliga resa men det är tomt här hemma utan honom. Inatt jobbade Richard sitt första jobbpass sedan semestern så det är jag och Milo nu vilket också är lite skönt, att bara ge honom all min tid vilket han inte är van vid. Det blir mycket skratt, bus och mys, bara vi två. På söndag kommer Alvin hem och det blir vi tre igen!

kantarelljakt

Publicerad 2013-06-25 21:46:38 i Mat och bakning

Läste på nätet att kantarellerna redan kommit så självklart var vi tvugna att testa lyckan i skogen med. Eftersom fiskelyckan inte är på topp (än) så var lyckan i skogen iallafall bättre och vi kom hem med en liten hink kantareller iallafall. Vi hittade mycket mer men som var för smått att plocka, men om några dagar så!

Fiske och bad

Publicerad 2013-06-25 15:49:00 i Familjeliv

Idag har solen värmt oss ordentligt vilket vi verkligen njutit av. Vi tog genast av oss kläderna och badade i poolen tills det var dags för middagsluren. När Milo sov så gott i vagnen passade Richard och jag på att fiska lite tills lillplutten vaknade. Milo bestämde sedan att det var dags att släppa metspöt och hoppa i istället. Det var faktiskt sjukt skönt i vattnet idag, måste ha varit varmast hittills.

Ett dopp i det blå

Publicerad 2013-06-24 16:51:08 i Familjeliv

Idag åkte vi med Richards familj och badade. Vi hade med picknickorg och lekaaker så vi kunde spendera hela dagen vid sjön. Milo badade mestadels hela tiden men tillslut var han helt blå om läpparna så jag fick tvinga upp honom. Ikväll blir det lite fiske också så håll tummarna för oss!

Grillfest

Publicerad 2013-06-23 19:50:00 i Festligheter

Idag kom farmor, farfar, farbror och hans tjej hit och grillade en hel buffe med gottigheter. Till efterrätt hade farmor gjort en rabarberpaj och farbror hade alla möjliga kakor med sig som vi gottade i oss. Innan grillningen hann vi, eller iallafall grabbarna med ett dopp i det blå. Imorgon hoppas vi på bättre väder så vi alla kommer i.

Alvins flygresa

Publicerad 2013-06-23 09:55:00 i Alvin <3

Trots att Alvin inte landade förrän kl 22 igårkväll i Turkiet så hade han varit vaken hela flygturen. Han tyckte allt var så spännande och roligt och undrade om de var framme snart. På planet fick han spagetti och köttfärssås som han åt bra av och någon tidning att pyssla med. Nu när jag pratade med dom hade de redan badat flera ggr och ätit fruktbuffe till frukost. Alvin hälsade att han hamnat i paradiset!

Avvinkning

Publicerad 2013-06-22 16:20:14 i Alvin <3

Nu har vi vinkat av Alvin, mommor och moster som flyger till Turkiet ikväll. De ska vara borta i 8 hela dagar så det känns lite jobbigt för mammahjärtat. Jag behöver väl inte säga att jag redan saknar Alvinbalvin? Alvin har iallafall pratat och tjatat mycket om -När lyfter planet och -När ska vi åka? Nu är de iallafall på flygplatsen så ca halv sex ska vi gå ut och vinka till flygplanet har vi lovat Alvin.

Tårta och dans

Publicerad 2013-06-20 16:04:04 i Festligheter

Idag åkte vi till stan igen för lite midsommarfirande i Vasaparken. Det bjöds på jordgubbstårta, sång och dans vilket barnen gillade. Det blev 30 grader varmt så barnen hoppade direkt i poolen och lekte tills sagostunden började. En riktig härlig sommardag med midsommarfirande i stan. Imorgon firar vi på landet!

En busdag i Vasaparken

Publicerad 2013-06-19 19:55:00 i Barnen <3

Idag tog smågrabbsen och jag en långpromenad till stan för lite (okey, rätt så mycket) bus i Vasaparken. Vi köpte med oss lunch och gottade oss i solen innan vi såg på en jätte bra teaterföreställning. Sedan var det bus och bad i två timmar som gällde innan vi mötte upp pappa och åkte hem. Väl hemma hoppade grabbarna i poolen och badade igen. Imorgon är det midsommarfirande i vasaparken som vi tänkte gå på annars brukar det vara sagostund på torsdagar. Vi kommer verkligen att spendera flera sommardagar där i fortsättningen.

Härliga sommardag!

Publicerad 2013-06-18 14:58:00 i Familjeliv

Redan när vi vaknade imorse var det varmt ute så det blev en promenad med hundarna innan vi tog oss till Marby med en picknickorg. Där spenderade vi hela dagen med sol, bad och fika. Det är verkligen härligt här ute!

Tjejkväll

Publicerad 2013-06-18 08:22:37 i Me, My self and I

Igårkväll mötte jag upp tjejerna på stan gör lite käk. Vädret var helt perfekt så vi satte oss på uteserveringen vid strömmen med en talrik mat. Det är inte ofta man träfdas utan barn så det blir mycket prat om allt möjligt. Nästa gång får vi ses hela familjerna för en massa bus!

Lunchträff

Publicerad 2013-06-17 17:11:32 i Allmänt

Idag kom Alvins bff Leon hit med familj och lunchade hos oss. Vi busade som vanligt och hade det bra i trädgården och efter grillningen gick vi ner till vattnet och fortsatte leken. Det blev en jätte trevlig dag med barnen som vanligt, så tack för idag finisar!

På promenad

Publicerad 2013-06-16 12:53:00 i Familjeliv

Det blir mycket promenader under vår, sommar och höst för den här familjen. Vi brukar gå mycket överlag som tex skogspromenader, ta en tripp till stan eller gå till landstället eller hem till stan. Nu på sommaren är vi ute hela dagarna och är bara inne när man lagar mat och sover i stort sätt, och så promenerar vi minst tre gånger per dag med hundarna, går till affären, går ner till restaurangen eller caféet flera ggr i veckan, går till badplatser och olika lekplatser gör vi också flera gånger i veckan. Hästar och andra djur brukar också få sig ett besök av oss nästan dagligen. Våran barnvagn rullar alltså för det mesta på hela dagarna med andra ord. Alvin brukar oftast gå eller cykla själv men är man ute i över en timma orkar han inte mer så vi har kört med syskonvagnen då men idag la vi undan den. Hoppas det går bra för Alvin ändå. Det blir att ta cykeln överallt nu kanske?
Här är vi ute och rastar hundarna

En dag i djurparken

Publicerad 2013-06-15 18:13:00 i Familjeliv

Idag har vi hängt på Kolmården hela dagen. Vi var på både sälshow, delfinshow och så åkte vi linbana över safarit. Lunch och glass hann vi självklart också med. Kl 08 åkte vi imorse och kom hem nu kl 18, gissa om hela familjen är helt slut nu?! Nu säger vi god natt!

Cykeltur!

Publicerad 2013-06-14 12:15:00 i Barnen <3

Idag tog Alvin cykeln till affären. Stor som han är cyklade han hela vägen fram och tillbaka helt själv vilket tog 1 timma. Milo fick sitta i vagnen men väl hemma körde han bobbycar vilket han älskar. Precis som storebrorsan älskar Milo allt som har hjul/däck och går fort! :)

kvällssol

Publicerad 2013-06-13 18:09:00 i Allmänt

Idag har det duggat nästan hela dagen så vi började dagen med att handla på sommarrean. Jag hittade som vanligt en hel del till Alvin men mindre till Milo. Det är svårt att hitta något i st 92-98 tycker jag, hade samma problem med Alvin kommer jag ihåg. Efter all shopping lunchade vi på stan innan vi åkte hem och åt jordgubbar och mjölk. Sedan tittade solen äntligen fram så då blev det en skogspromenad och grillning i trädgården. Nu är det dags för träning!

Ny träningsutmaning

Publicerad 2013-06-13 10:45:00 i Tips

Familjeliv har anordnat veckovisa träningschemor fram till midsommar som jag tänkte hänga på. Eftersom vi maxat plankan tänkte jag att denna utmaning kunde passa oss som vill ha snygg mage till sommaren. Vad tycker ni?

Träningsutmaning avklarad!

Publicerad 2013-06-12 20:38:00 i Tips

Jag vet att några iallafall hängde på min 30 dagars träningsutmaning jag började med i mitten av förra månaden och nu undrar jag hur det gick för er? Har ni följt schemat till punkt och pricka eller ändrade ni på något så det passade er bättre? Jag hoppade över vilodagarna ifall jag behövde hoppa över träningen någon dag pga sjukdom osv. Under resan till Riga körde jag ingen träning alls så då hade jag redan tränat in dom iallafall. Knöböjen och situpsen tyckte jag gick jätte bra men plankan var skit tuff. Jag klarade 2 min och eftersom jag svankar känns det som att ryggen skulle gå av vara efter 1 min,, så jag nöjde mig så. I morgon tänkte jag börja en ny träningsutmaning som gäller 1 vecka istället för 1 månad, så håll utkik om ni vill hänga på igen!

Picknick i Marby

Publicerad 2013-06-12 18:14:44 i Allmänt

Idag tog vi en utflykt med picknick i Marby. Vi solade, badade och lekte hela dagen tills blöjorna tog slut. Väl hemma åt vi sill och potatis på altan. Ännu en underbar dag i solen med andra ord!

Sol och bad dag!

Publicerad 2013-06-11 19:43:16 i Familjeliv

Idag vaknade vi upp till en varm sommardag igen. Vi började dagen med att rensa poolen och rabatterna för att sedan luncha i trädgården. Sedan blev det efterrätt på cafét för att sedan ta ett dopp i det blå. Vattnet var riktigt skönt idag med faktiskt. Kvällen avslutade vi med grillade hamburgare på altanen.  Livet är bra underbart!

Tips på bloggar?

Publicerad 2013-06-11 12:18:09 i Allmänt

Skulle behöva tips på bloggar då jag tappade mobilen i backen som gick sönder totalt igår. Allt är alltså borta som jag hade sparat på mobilen. Nu har jag ny mobil + ipad. Skriv gärna en rad så jag kan hitta till era bloggar igen och tipsa samtidigt gärna om andra!

Sommarlovsmorgon

Publicerad 2013-06-10 09:18:24 i Allmänt

Idag hade sommarlovsmorgon premiär på barnkanalen kl 09, och självklart satt vi bänkade. Vi satte oss i uterummet med frukost och solen lyste på oss så härligt. Tyvärr ska det bli sämre väder senare idag så nu ska vi njuta ett par timmar i solen.  Vad skönt det är att vara hemna hos barnen igen!

Underbara Riga

Publicerad 2013-06-09 11:25:00 i Resa

Vi har haft en toppenresa med toppen väder hela helgen! Nätet har dock varit jätte dåligt, där av den dåliga uppdateringen.  Vi har shoppat en del och ätit gott men mest har vi solat och druckit gott på soldäck. Riga var jätte fint med blommor och fina byggbader överallt.  Denna resa kan jag verkligen rekommendera.  Vi kommer iallafall ta en resa till Tallin nästa år, så vi kan jämföra med Riga.Nu är vi på väg hem till Norrköping, gissa om vi längtar efter ett kramkalas med grabbarna i eftermiddag?

Hej då sverige!

Publicerad 2013-06-07 13:20:00 i Allmänt

Nu är vi på väg till Stockholm där båten snart går till Riga där vi ska fira syrran som fyllt 25 år. Farmor och farar kom och tog kidsen och hunden och vi sa hej då. Grabbarna vinkade glatt och gav pussar för glatta livet då de har längtat länge efter en helg med farföräldrarna. Nu ska vi njuta!

Folkrace

Publicerad 2013-06-06 19:17:00 i Allmänt

Idag kom Malin hit med biljetter till Folkrace som vi gick och tittade på. Grabbarna fullkomligt älskade det! Vädret var på topp och det var fult med folk. Barnen grät en hel del när vi gick då de gärna hade tittat på fler bilar. Tack Malin för idag!

Fixar inför resan

Publicerad 2013-06-06 10:57:14 i Resa

Imorgon tar vi båten till Riga för mig en mini-semester. Vi åker utan barnen för att fira syrrans 25-års dag! Det ska bli mycket roligt med fest och shopping. Barnens farföräldrar kommer att bo i stugan med barnen och hunden medan vi är borta fredag-söndag. Vi är nu klara med växling av pengar och nu håller vi på att paka väskan. Så här ser vädret ut i Riga nu! Behöver jag säga att vi längtar?

Badpremiär

Publicerad 2013-06-05 16:51:36 i Allmänt

Det är helt underbart ute idag med, så skönt att vi till och med badat, i Bråviken. Vi har haft en helt underbar dag med en promenad till hästarna, glass i Abborreberg,  vattenkrig i trådgården, bad i Bråviken och sedan grillade vi till middag. Imorgon är det fullt upp igen men mer om det imorgon!

Stora killar!

Publicerad 2013-06-04 22:45:00 i Barnen <3

Mina smågrabbar har helt plötsligt blivit så stora! Alvin fixar så mycket som 100 bitars pussel lätt, målar fina gubbar med ögon, näsa mun och öron på rätt ställen, kan säga vart han bor och hittar bättre till platser än vad jag gör. Hans minne är också helt otroligt som har både fördelar men också nackdelar från min sida ibland ;). Han är väldigt förståndig och har börjat använda "vuxnare" ord som "tillexempel", "oerhört" osv, och orden är alltid korrekt använda. Snäll och omtänksam är något han visar på flera gånger om dagen och frågar mycket som om han ska hjälpa till om han märker att något är svårt för en annan och ger mycket komplimanger om man städar eller fixar i trädgården tillexempel. Milo har också utvecklats otroligt mycket på sistone.  Det märks att han har en storebror han ser upp till. Milo har lärt sig för någon månad sedan att ta på och av sig själv. Han leker rollekar och hänger med mycket med de större barnen och nu sedan en månad tillbaka har talet exploderat totalt. Han säger alla de "lätta" orden som han frågar oss om vad det är. När vi säger ordet frågar vi honom om han kan säga det -och det kan han! Det kan vara ord som "blomma", "hus" och "moppe". Nu har han till och med börjat prata i två-tre ordsmeningar. Ofta säger han -Älskar dig mamma, titta mamma eller hej då mamma. Alvin lär Milo massa ord och blir jätte stolt både över honom själv som lärt ut något och även över lillebrorsan som lärt sig nytt ord. Kan inte annat än att säga att jag är en stolt mamma till mina stora killar!
Här pratar de med varandra genom ett rör.
Stolta mamman! ;)

Härliga sommardag!

Publicerad 2013-06-04 11:19:00 i Familjeliv

Ännu en dag vaknade vi upp till fint väder och fågelkvitter. Så härligt livet är just nu, önskade bara att vi hade fler sommarmånader i Sverige. Jag och grabbarna njuter på landet medan pappa Richard fixar ärenden på stan och sedan ska han på jobbfest. Jag har inte bestämt mig om jag vågar grilla själv med grabbarna då de inte är precis de lugnaste barnen, de är snarare mer vilda än tama. Dock vore det ju himla gott med grillat ikväll då R blir bjuden på grillbufe med ikväll, då kan ju vi inte ha det sämre. Vad gör ni idag?

Första semesterdagen!

Publicerad 2013-06-03 11:24:00 i Familjeliv

Imorse vaknade hela familjen upp med ett leende på läpparna, äntligen är semestern här!  Det var varmt ute redan på morgonen så vi började dagen med en promenad innan det skulle bli för varmt. Hundarna fick bada lite och sedan var det våran tur -i poolen.  Nu ska det ätas lunch på altan och sedan blir det glass på stranden

Lördag hela veckan!

Publicerad 2013-06-02 16:41:00 i Familjeliv

Den här känslan när familjen är tillsammans i flera veckor i rad utan några arbetstimmar utan bara familjetid hela veckorna, den är bra underbar! Låt tiden nu inte gå för fort, helst skulle jag pausa den nu. Underbart väder har vi med, det finns verkligen inte mycket att klaga på nu!

Shoppingrunda

Publicerad 2013-06-02 11:43:16 i Shopping

Vi flydde landet när det var regnigt och trist ute för en shoppingrunda på stan. Det blev lite nytt till hela familjen och middag på stan. Alvin fick bla ett gäng armband som han älskar. Jag och Richard köpte lite nytt att ha på oss till Riga-resan nästa helg. Milo fick ett gosedjur att ha i vagnen. Grabbarna fick också nya sandaler (Milo gick ärva Alvins gamla) som dom knallar omkring i och känner sig så fina i här hemma trots att det är blött ute.

På stranden

Publicerad 2013-06-01 20:10:00 i Familjeliv

Solen fortsätter skina över oss men på eftermiddagen kom det en ordentlig regnskur. Mamma fick vara barnvakt på förmiddagen då jag och Richard behövde åka in till radhuset för att tvätta, vattna och klippa gräs. Detta tog oss 3 timmar! Mamma och barnen var nere på favorit stället vid vattnet och busade under tiden. Vii spenderade även hela eftermiddagen igår där ändå får barnen aldrig nog. Vi kände även på vattnet och då upptäckte vi att det var helt gult, jag har aldrig sätt så mycket polen förr! Hoppas det försvinner fort för både igår och i dag har jag nyst som en galning.  Trevlig helg på er!

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥