Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Det där med amning del 1

Publicerad 2011-09-01 17:57:35 i Sarah talar

Enligt Aftonbladet så ammar allt färre mammor sina barn och man vet inte varför. Idag får man rådet av BVC att amma sitt barn upp till 6 månader men ändå minskar antalet ammande mödrar och såklart undrar man varför. Är det åldern och utbildningsnivån som spelar in precis som man kan se med rökningen? Det man vet är iallafall att informationen om amning till blivande föräldrar är för dålig och måste bli bättre så inte antalet fortsätter att sjunka. Idag ammas 97% vid 1 månads ålder och vid 2 månaders ålder 88% en sänkning med 3% sen förra året. 

Själv följde jag rådet och ammade mitt barn helt i 6 månader och delvis till han var 8 månader. Jag är jätte nöjd med amningen och tyckte att var dags att sluta amma vid 6 månaders ålder, det passade oss helt enkelt bra att sluta då.

Nu ammar jag mitt andra barn och hoppas kunna amma honom i 6 månader helt även denna gång. Jag skulle inte kunna tänka mig att amma längre än jag gjorde sist då jag tycker att barnet kan få närhet och trygghet på annat sätt när de är så gamla, i den åldern krävs det mycket mjölk för att de ska bli mätta, de har fått tänder för att kunna äta föda med, de behöver inte mjölken längre då de har fått bra immunförsvar osv och efter 6 månaders ålder behöver dom näring från annan mat. Däremot har jag inget emot om någon annan ammar längre än så (men jag skulle reagera om jag såg någon på över året ligga vid mammans tutte).

Min slutsats är att jag bara kan se det positiva med att amma då det är bra föda och en bra trygghet för den lille. Jag råder alltså er föräldrar där ute att amma era barn till iallafall 6 månaders ålder precis som BVC. 

En fråga till er läsare: varför tror ni allt färre barn ammas idag?


(bild tagen från google)

Kommentarer

Postat av: Josefine

Publicerad 2011-09-02 13:33:48

Det är faktiskt många som inte kan amma. Är mycket tacksam att jag själv kan det men jag får ju inte ut alls så mycket som jag hade hoppats. Vilket kan bli problematiskt eftersom jag gärna vill kunna åka iväg och ha lite egentid också. Så jag anser nog inte att man ska ta för givet att alla kan amma eller trivs med att amma heller för den delen. Det finns ju de som har väldiga problem med sår också. Så det är ju ingen självklarhet att man ska amma.



Visst är det det bästa för barnet men jag tycker inte att de som inte ammar ska behöva försvara sig för att de inte ammar faktiskt.

Postat av: Emma Walfridsson

Publicerad 2011-09-06 23:54:25

Jag hade helt klart för mig att jag skulle minsann amma till 6 månader och sedan trappa ner men tji fick jag när mjölken inte räckte! Förr trodde jag att det var någonting folk hittade på att mjölken inte räckte, "folk har ju ammat sina barn i alla tider" tänkte jag och hade hemskt mycket fördomar om folk som inte ammade sina barn.

För mig blev det strul från början, det var svårt för dottern att få rätt grepp (särskilt på ena bröstet som är ca dubbelt så stort som det andra) och jag var dunderstressad på grund av hennes kolik.

I tre månader kämpade jag, ammade ofta och länge men så på läkarkontrollen på bvc sades det att hon inte gick upp tillräckligt i vikt. Vips så sinade mjölken! Jag fortsatte amma i en månad ungefär men ersättning som tillägg men jag slutade efter att jag fick ut 40 ml (på en halvtimme) från båda brösten på kvällen några timmar efter att hon ätit sista målet för dagen.



Jag hoppas verkligen att jag kommer kunna helamma mitt nästa barn och jag kommer kämpa för det lika mycket då. Jag saknar amningen skitmycket och när den fungerar så är det det bästa för barnet, ett snabbt och smidigt sätt att ge mat och dessutom världens bästa tröst!



Nu blev det kanske världens längsta kommentar det här så hoppas du har tid att läsa =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela