Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Foglossning from hell!

Publicerad 2011-07-15 08:30:00 i Graviditet nr 2

Har märkt av i över en vecka att jag haft svårt att vända mig om i sängen när jag sovit för det gjort ont. Det liksom strålar till från mage och ljumske. Igår runt lunch satt jag ute på en solstol och skulle resa mig upp men kunde knappt gå! Det går bara inte. Det gör liksom ont mellan benen, en smärta som strålar ut till ljumskarna. På riktigt är det dö svårt att ta sig fram. Hoppas det försvinner snart för hur ska jag klara av att jaga min aktiva lilla 2åring med foglossning tills bebis är ute?



Bäckenet består av två halvor som är förenade framtill med en stel led eller fog som kallas symfysen. Denna fog är förstärkt med ett kraftigt nätverk av ligament, vilket gör att den under normala förhållanden nästan inte rör sig alls. För att underlätta barnets passage genom bäckenet producerar kroppen när du är gravid ett hormon som kallas relaxin, som löser upp ligamenten i bäckenet.

Detta kan göra ont på vissa (ca 50%) gravida.

Kommentarer

Postat av: tessan

Publicerad 2011-07-15 09:36:52

jag håller helt emd dig med.. det är ju det där mötet som man väntat på att få se vem det är. har ni några namn nu då?

Postat av: Jennie

Publicerad 2011-07-15 12:04:42

Fy stackare. Du får ta all hjälp du kan få av din mamma, syster o alla möjliga fram tills det är dags. Kan ju va 3-4v kvar oxå ju isället för 1-2 ;)

Nä nu ska ja inte skrämma dig..

Kram

Postat av: i min lilla lilla värld

Publicerad 2011-07-15 13:33:25

Det är snart över vännen. Snart..

Postat av: tessan

Publicerad 2011-07-15 14:32:31

välkomen det är den smärtan jag har gott med ett bra tag nu men vilket vart lindrigare med ett sådan där bälte..

Postat av: Helenas Hem -mamma till 5 i dec

Publicerad 2011-07-15 16:35:48

Åh jag lider verkligen med dej!!!

Jag hade ordentlig foglossning de 2 senaste gångerna, men det var absolut värst sista gången då jag fortfarande var mammaledig med min 1-åring. Jag kunde ju inte ens ta mej till postlådan och tillbaka....:( FY! Men man klarar ändå mer än vad man tror och det går över... (jag hoppas bara att det blir lindrigare för mej denna gång)

Hoppas att det inte blir värre för dej!!! Tänk på att INTE ta långa promenader, dammsuga, gå i trappor, bära...låt pappa och andra jobba! ;)



sv: TACK så mycket för grattis till graviditeten! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela