Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Alvin 11 månader

Publicerad 2010-04-25 17:49:54 i Alvin <3

Ja, idag blir Alvin 11 månader gammal (334,805349 dagar). Herregud vad stor han blivit. Kan verkligen inte förstå vart tiden tagit vägen? Han har lärt sig så mycket på dessa månader att det inte är klokt. Denna månad har han börjat göra jätte roliga minner som jag inte har en aning om vart de kommer ifrån. Det är verken från mig eller Richard. =) Alvin äter själv och  tar stora bitar och är jätte duktig med maten. Han vinkar och pekar på saker han vill ha och kommunicerar jätte duktigt med oss. Han kan stå själv utan att hålla sig i något i ca 5 sekunder och har blivigt ganska så stark och stadig i kroppen.


11 månader

Nu kan barnet sträcka sig efter leksaker och sätta sig upp från liggande ställning. Ibland står han på händerna och knäna och gungar fram och tillbaka. En del barn kan ställa sig upp till stående med hjälp stöd. Nu ålas och kryps det (eller så används något annat sätt) för att förflytta sig framåt.

Kontrollen på fingrarna har blivit större. Barnet lär sig peka och trycka på saker. Han kan vinka och klappa, släppa saker, kasta saker och lägga dem tillrätta. Barnet kan plocka upp små saker och griper efter skeden när de blir matade.

Barnet förstår gradvis flera ord och flera ljud och sätter dem tillsammans. Han använder rösten för att få uppmärksamhet eller hjälp med något. Med hjälp av synen kan man se att barnet letar efter sina leksaker.

Barnet tycker det är roligt att tömma skåp eller lådor och stoppa tillbaka sakerna. En boll blir en rolig leksak och lådor och klossar är spännande att flytta runt. Barnet vill gärna stå och gå och gillar ramsor och sånger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela