Barnens språkutveckling
Idag var vi på öppnaförskolan igen. Där kom det en talpedagog som pratade om barnens språkutveckling. Det var både intressant och farsinerande. Kvinnan berättade att ungefär i ett års åldern brukar de börja prata. Så det är ett tag kvar för Alvin. Där emot kommunicerar de redan nu i form av leenden och ögonkontakt. Vokaler använder Alvin redan nu och Konsonanter brukar komma senare, ungefär i 4 månaders åldern. Alvin leker med ljud och joller då han testar olika läten.
När barnet är 6 månader kan de svara när man pratar med dom i form av joller. I 8:de månaden brukar de jollra "dadada" och kanske kan de säga "mama" och "papa" nu. När de är ca 1 år förändras jollret och blir mer ordlika. Nu kan de säga "mamma" och "pappa". Kor är "mu" och får "bä" etc. När barnet är 2 år börjar ordförådet öka. De kan nu använda sig av två ordsmeningar som "nanne dä" som betyder att "nallen är där". När barnet är 3 år kan de uttrycka sina önskningar. Om de är törstiga och vill ha vatten roppar de "vatten" osv. De har fortfarande svårt för att uttala två konsonanter brevid varandra så som "tvätta" och "klocka". När barnet är ca 4 år börjar han bli pratsam och frågvis. Ordförådet ligger nu på ca 1000-1500 ord. De kan uttrycka sig i tid, antal, färger och former. Fantasileken med kompisar börjar utvecklas med. Barnet börjar nu nämna sig själv som "jag". Barnet börjar lära sig svårare ljud som k, g och s. De börjar också lära sig att uttala två konsonanter ihop. I det stora hela kan nu barnet uttrycka sig och förstå det mesta. I 5-6 års åldern är barnens språk oftast fördigutväcklat vad gäller gramatik och ljudsystem. Rim och ramsor börjar bli intressant och de klarar av att läsa bekanta namn och ord.
Det kommer en mus
den kryper och knallar,
den hoppar och sprallar
den tigger om hus
och får den låna hus,
så säger den pipen.
När barnet är 6 månader kan de svara när man pratar med dom i form av joller. I 8:de månaden brukar de jollra "dadada" och kanske kan de säga "mama" och "papa" nu. När de är ca 1 år förändras jollret och blir mer ordlika. Nu kan de säga "mamma" och "pappa". Kor är "mu" och får "bä" etc. När barnet är 2 år börjar ordförådet öka. De kan nu använda sig av två ordsmeningar som "nanne dä" som betyder att "nallen är där". När barnet är 3 år kan de uttrycka sina önskningar. Om de är törstiga och vill ha vatten roppar de "vatten" osv. De har fortfarande svårt för att uttala två konsonanter brevid varandra så som "tvätta" och "klocka". När barnet är ca 4 år börjar han bli pratsam och frågvis. Ordförådet ligger nu på ca 1000-1500 ord. De kan uttrycka sig i tid, antal, färger och former. Fantasileken med kompisar börjar utvecklas med. Barnet börjar nu nämna sig själv som "jag". Barnet börjar lära sig svårare ljud som k, g och s. De börjar också lära sig att uttala två konsonanter ihop. I det stora hela kan nu barnet uttrycka sig och förstå det mesta. I 5-6 års åldern är barnens språk oftast fördigutväcklat vad gäller gramatik och ljudsystem. Rim och ramsor börjar bli intressant och de klarar av att läsa bekanta namn och ord.
Det kommer en mus
den kryper och knallar,
den hoppar och sprallar
den tigger om hus
och får den låna hus,
så säger den pipen.