Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Alvin 5 månader

Publicerad 2009-10-27 15:58:21 i Alvin <3

Alvin har hunnit bli 5 månader i söndags. Gud vad fort tiden springer iväg. Alvin har börjat gå i sin gåstol och är så duktig. Först gick han bara bakåt men nu går han även framåt. Han tycker bäst om att gå fram till bokhyllan och ha ner böckerna, spisen och tvn är också väldigt intressant. Allt som kommer i hans väg ska han genast känna lite på och stoppa i munnen, så det gäller att vara på sin vakt nu. Alvin har också fått börja med gröt till kvällsmat och någon smakprov på mat och det går jätte bra. kul att byta ut bröstmjölken lite.

Alvins milstolpar:
  • Kan sitta med stöd
  • Sträcker ut armar och ben och kröker rygger när han ligger på mage
  • Kan lyfta huvud och axlar när han ligger på rygg
  • Kan hoppa upp och ner om du håller honom under armarna och låter honom balansera på dina lår
  • Kan med lätthet stoppa föremål i munnen
  • Kan upptäcka små föremål
  • Håller huvudet stilla när han sitter upprätt
  • Fortsätter att bli duktigare på att rulla
  • Kan klara att stå korta ögonblick med stöd
  • Gillar att göra bubblor
  • Lägger nya ljud till sin verbala repertoar
  • Uppskattar enkla orsak och verkan-lekar, som att slänga något på golver för att se dig plocka upp den
  • Skrattar och ler oftare
  • Börjar urskilja även svagare färger
  • Förstår varifrån ljud kommer och vänder sig mot nya ljud
  • Härmar ljud och gester
  • Jollrar
  • Uppskattar kramar och smek
  • Tycker om att se dig prata
  • Lättdistraherad
  • Uppvisar stark tillgivenhet till föräldrar och syskon
  • Gråter när du lämnar rummet
  • Kan ge kramar och pussar
  • Skrattar åt dina rolika ansiktsuttryck

Kommentarer

Postat av: tessan

Publicerad 2009-10-28 16:38:28

ja vi börjad med olivia vid 5 månader mefd för jag hade hört att man skulle börja vid 6 månader så hoppar ni igång nu så sak det nog inte va några problem vi började nu grup 3. vi går på sambihov. sidan är mabrainstitutet.se och dom startade nu i lördas och nu i vecka så är det uppehål på grund utav alla helgona helgen så¨gå in o kolla och hör av dig till dom så kanske det fins plats o hoppa in i. japp nu flyttat så nu bor vi i vilbergen. :) så sak du o mallinut o gå så bra o göra va sig så kan man nog haka på är ju inte så långt i fårn nu . gick för bi er där ni bor i dag när jag gick till klockartorpet. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela