Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Alla<3dag tips

Publicerad 2009-02-10 18:02:48 i Tips

På lördag är det alla<3dag. Den firar vi oftast med blommor och choklad. Jag har i ett tidigare inlägg tipsat om ett par armband med hjärtberlocker från leshop. Ett annat tips kan vara att baka en tårta till sin pojkvän/flickvän, familj eller vänner. Jag hittade iallafall en som såg god ut. Den blir det nog att baka på lördag :D

Hallonmoussetårta

Botten:
300 g madelmassa
3 st äggvitor
fyllning:
6 st gelatinblad
300 g frysta hallon
2 msk hallonlikör
4 st äggulor
3 dl florsocker
6 dl grädde

1. Botten: Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan grovt på ett rivjärn och rör ner äggvitorna en och en. Häll smeten i en smord 23 cm form med löstagbar kant.

2. Grädda i nedre delen av ugnen i 20 minuter. Låt kakan svalna i formen, innan den tas ut. Diska formen och lägg tillbaka kakan i formen.

3. Fyllning: Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i fem minuter. Mixa hallonen med likör och passera dem genom en sil. Vispa äggulor och florsocker pösigt. Vispa grädden till fast konsistens.

4. Ta upp gelatinbladen ur vattnet och smält dem på svag värme i en kastrull ihop med 1 dl av grädden. Vänd försiktigt samman gelatinet med resten av grädden och blanda sedan med övriga ingredienser med en slickepott.

5. Droppa i karamellfärgen en droppe åt gången tills moussen fått en vackert ljusrosa nyans.

6. Bred ut moussen över kakan i formen. Täck med plastfilm och sätt i frysen i minst 4 timmar.

7. Ta ut tårtan ur formen direkt när den kommer ur frysen, så behålls de fina kanterna. Dekorera med vackra hallon. Låt tårta



Kommentarer

Postat av: Syster

Publicerad 2009-02-10 18:17:01

ser mycket smarrigt ut, ni får ta med en bit till mig sen;)

Postat av: malin

Publicerad 2009-02-10 18:32:57

då får allt richard baka den till dig tycker jag :)

Postat av: Carro

Publicerad 2009-02-10 21:34:20

Hallå:) Vilken god tårta:) Ni ser ut att ha de bra, gullig mage du har fått:D Vi får väl ta en fika nån dag innan jag drar mej iväg så du kan berätta massa kul om att vara gravid:) hehe Jag har utmanat dej så kolla min blogg:) Kramar Kussen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela