Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Graviditetsvecka 32

Publicerad 2009-04-23 18:09:58 i Graviditet nr 1

Jeej, nu närmar vi oss mållinjen med snabba steg. Idag går vi in i vecka 32, där med är det bara 8 veckor kvar. Förstår ni, 8 veckor kvar! Shiit, är vi verkligen redo att få ett litet, litet knyte att ta hand om? Och förlossningen då, hur kommer den att gå? Får jag föda med varenda drog i kroppen eller utan? Blir det kejsarsnitt eller kommer jag greja vanlig förlossning? Aaa, det är många funderingar som dyker upp nu mot slutet. Och många drömmar med. Jag drömmer hela tiden om en ljus flicka, min dotter. Jätte konstigt, jag drömmer att förlossningen gick fort som attan och inte gjorde ett dugg ont. En önskedröm som återkommer kanske? :P Annars växer magen på som vanligt. Har haft jätte ont i högra revbenen, då jag tror platsen för den lilla börjar bli liten nu. Så bebisen tränger där inne med mina revben så jag knappt kan andas. Det gör verkligen skit ont att t.ex. skratta, nysa eller böja sig just nu.


Jag är på dag 218 av 280. (77,9%). Är i vecka 32. Har gått 31 fulla veckor och 0 fulla dagar (v31+0). Jag är i 7:e kalendermånaden. I 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). Jag är i trimester tre. Beräknat förlossningsdatum Ons 24 jun 2009 Jag har 62 dagar kvar till beräknad förlossning.



Bebis: I vecka 32 är medelkroppslängden 44 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2000 gr. Huvudets omkrets är 30 cm. Musklerna utvecklas och fett inlagras under huden. De flesta rynkorna i ansiktet är borta. Barnet börjar få rundare former. Det är allt svårare för din baby att göra stora rörelser. Fingertopparna har fått vassa naglar.

Jag: Din livmoder börjar träna sig inför förlossningen med så kallade förvärkar. Det är inte dålig kondition som gör att du flåsar. Lungorna tar stor plats i kroppen de sträcker sig från nyckelbenen ner till diafragman. Om du bara använder en del av lungkapaciteten när du andas undanhåller du kroppen det syre den behöver.

Kommentarer

Postat av: sis

Publicerad 2009-04-23 19:54:53

Mosters älskling har blivit stor:D

Postat av: elin

Publicerad 2009-04-23 21:19:18

yes, skulle se konstigt ut annars:)

Postat av: Lina

Publicerad 2009-04-23 22:40:17

Det är hel skumt att du snart är mamma, så häftigt. Du passar verkligen som gravid =)

Det var ingen hemma idag när jag kom med posten =(

Postat av: Carro

Publicerad 2009-04-24 10:54:55

Du e verkligen jättefin:) Haha så roligt att se dej:) Kanske blire de en ljus flicka, me allt du skriver så verkar de ju så:) Gulligt! Krams

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-04-24 18:50:20

ja du snart e h_n här, va spännande det är :)

Postat av: malin

Publicerad 2009-04-24 18:51:33

snart e h_n här, hehehe

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela