Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Graviditetsmånad 8

Publicerad 2009-04-02 11:45:21 i Graviditet nr 1

Idag knallar  vi in i graviditetsvecka 29 och graviditetsmånad 8! Inte långt kvar nu. :D  Bebisen har börjat sparka hårt i revbenen att det verkligen börjar kännas nu. :P Speciellt om man lägger sig "fel", byter man ställning bli h*n lugn igen. Annars mår vi bra och myser hela dagarna.  Jag har varit väldigt klumpig nu i veckan. Jag har öppnat kylskåpsdörren och microdörren på magen, och slagit i magen mot handtagen på dörrarna. Kroppen hinnner inte anpassa sig till min mages storlek, det går ju så fort. Magen börjar bli ivägen nu om man säger så. :P

Jag är på dag 197 av 280. (70,4%). Är i vecka 29. Har gått 28 fulla veckor och 0 fulla dagar (v28+0). Jag är i 7:e kalendermånaden. I 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). Är i trimester tre. Beräknat förlossningsdatum Ons 24 jun 2009 Jag har 83 dagar kvar till beräknad förlossning.

Jag: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad. Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.


Kommentarer

Postat av: malin

Publicerad 2009-04-02 15:15:33

Nej nu e det verkligen inte långt kvar :)

Postat av: Lina

Publicerad 2009-04-02 19:15:11

Så fin du är!

Postat av: Lena Hermansson

Publicerad 2009-04-03 10:48:29

Du är en riktigt söt gravid tjej.

Postat av: Lena Hermansson

Publicerad 2009-04-03 10:52:12

Du är verkligen en söt gravid tjej.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela