Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Så mycket kostar ditt barn

Publicerad 2012-10-21 08:48:15 i Allmänt

80 000kr!

Så mycket kostade igenomsnitt ditt första nyfödda barn.

För någon vecka sedan läste jag en artikel på aftonbladet där de hade intervjuat en ekonom på swedbank om att hålla kostnaderna nere när man får barn. Man behöver ju en hel del grejer till sitt förstfödda så som barnvagn, spjälsäng, bilstol plus att man tappar inkomst som föräldrarledig. För att hålla kostnaderna nere tipsade ekonomen om att låna i
släkten/kompisgänget, köpa begagnat och sälja vidare det man köpt.

Själva köpte vi nästan allt nytt utom bilstolen då den ändå inte använts ofta och liggvagnen då den bara användes de första 6 månaderna, men jag kan säga att det blev rätt dyrt ändå. Det är ju inte bara vagnen som måste köpas utan också det som ska vara i vagnen så som tecke/filt, mobilleksak osv och detsamma gäller ju till spjälsängen. Både Richard och jag blev sjukt chokade när vi förstod hur dyrt detta skulle bli. Som tur var hade vi föräldrar som ville stå för en slant och släkt att ärva från men som sagt, det kostar ändå.


Kolla själv – hur ligger du till?

Så mycket kostar barnet under sitt första levnadsår i genomsnitt:

 

Utgifter

Nödvändiga levnadskostnader (mat, kläder, hygien, försäkring etc.): 18 600 kr

Utrustning (sovrumsmöbler, barnvagn etc.): 8 400 kr

Presenter till barnet: 2 000 kr

Dyrare/större bil: 12 000 kr

Föräldraledighet: 52 200 kr*

* Beräknat på två löner, 20 000 kr och 30 000 kr, och utifrån att föräldrarna tar ut sex månader var.

 

Intäkter

Barnbidrag: 12 600 kr

Summa 80 600 kr

Källa: Swedbanks institut för privatekonomi, beräkningar från 2010.

 

Foto på vår förstfödda Alvin, 6 månader gammal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela