Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Alvin 3 ½ år!

Publicerad 2012-11-25 08:34:00 i Alvin <3

Idag blir vår stora kille 3 ½ år gammal. Tiden bara springer iväg och jag minns så tydligt den dagen han kom till oss som igår. Han är verkligen inte vår lilla bebis längre utan han påminner oss ständigt om vilken stor kille han är.
 
Rörelser:
Kan stå eller hoppa på ett ben längre än 5 sekunder. Kan gå upp och nedför trappor helt utan hjälp eller stöd. Kan sparka en boll framåt. Kan kasta en boll med överarmen i upprätt läge. Fångar en kastad boll de flesta gånger. Kan gå både framlänges och baklänges, snabbt och bra. Händer och fingrar Kan rita fyrkanter och cirklar. Kan rita en människa med 2 - 4 kroppsdelar. Kan använda en sax. Börjar rita av bokstäver.
 
Kommunikation:
Förstår innebörden av lika och olika. Kan lite enkel grammatik. Använder meningar med 5 - 6 ord. Kan berätta och beskriva enkla saker. Mentalt Kan nämna ett flertal färger vid dess namn. Förstår vad det innebär att räkna och kan flera olika siffror. Börjar få en bättre förståelse för tid. Kan utföra instruktioner i 3 steg. Kommer ihåg delar av en berättelse. Leker mer fantasifulla rollekar.
 
Socialt:
Är intresserad av nya upplevelser. Samarbetar med andra barn. Leker mamma och pappa. Tycker om att klä ut sig. Löser konflikter genom förhandling. Är mer självständig och oberoende.
 
Emotionellt:
Fantiserar att okända saker är monster. Betraktar sitt "jag" som en egen personlighet med kropp, själ och känslor. Kan ofta inte skilja på verklighet och fantasi.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela