Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Alvin 4,5 år!

Publicerad 2013-11-25 13:50:00 i Alvin <3

Idag blir Alvin 4,5 år gammal. Herre Gud så fort tiden går!
 
Han är så duktig på det mesta och gillar att hjälpa till med matlagning/bakning och plocka undan och hämta saker som behövs, så han är väldigt samarbetsvillig och ansvarstagande. Han hjälper gärna sin bror med saker och puschar honom om han behöver hjälp. Här om dagen bar Milo något tungt och då sa Alvin -kom igen, du är stor och stark, det här klarar du! Han ger även pappa och mig beröm om vi gör något som han tycker är bra som tex " åh vad fint du gör mamma" när jag städar, eller "vad duktig du är på att laga mat pappa".
 
Alvin kan räkna till 20 och skriva sin bokstav och så känner han även igen Milos bokstav. Han brukar även kunna a, b, c, d och e i alfabetsordning. Han kan alla veckodagar och håller för det mesta koll på vilken dag vi är i.
 
På senaste tiden har han även blivit riktigt kaxig mot oss föräldrar och säger emot mycket, så det är mycket maktkamp hemma för tillfället. Jag tror att kaxigheten kommer ifrån hans stora självförtroende. Han märker att han klarar det mesta själv nu som att öppna kylskåpet och bre en macka själv och fylla glaset med juice. Han tar även kontakt med grannbarnen och får kompisar direkt. Allt detta gör att hans självförtroende växer och han tycker då att han är stor nog att få bestämma själv nu.
Hur har ni det med era 4-5 åringar?
 
 

Kommentarer

Postat av: tessan

Publicerad 2013-11-29 09:56:57

Tänk så stora dom blir fort.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela