Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Sov du lilla videung

Publicerad 2013-02-07 21:36:00 i Barnen <3

Vid varje nattning brukar jag börja med att läsa en godnattsaga för grabbarna vilket är Alvins favorit. Milo kan dock bara hålla koncentrationen tills vi är på sidan 3 ungefär, sedan är han för uttråkad. Alvin var runt 2 år när han kunde uppskatta sagor och hålla koncentrationen tills sagan var slut, en saga anpassad till de mindre barnen på runt 10 sidor iallafall. Vi får ha tålamod så länge och se om det blir så för Milo med. Efter sagan sjunger vi vaggvisor tills barnen somnar vilket Milo älskar. Jag tror Milo känner sig trygg när han hör en visa och där med somnar gott för natten. En favorit jag har är den vackra visan "Sov du lilla vide ung" av Zacharias Topelius. Jag tycker speciellt om den visan under denna årstid då den handlar om vintern. Även min mamma sjöng visan för mig som liten så det blir lite nostalgikänslor när jag sjunger den för barnen. Milos favorit är dock "Blinka lilla stjärna" där han kan sjunga med i de två första meningarna.även den är en fin barnsång tycker jag. Det är också roligt att den har fler verser som jag inte visste förr. Vad har ni för favoriter hos er? Ett foto från stugan i somras Sov du lilla videung en så är det vinter, än så sova björk o ljung, ros och hyacinter. Än så är det långt till vår, innan rönn i blomma står, sov du lilla vide, än så är det vinter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela