Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Gästinlägg - vad blir det för mat?

Publicerad 2012-10-16 15:36:00 i Mat och bakning

Mitt första gästinlägg hos en annan bloggare och då känns det väldigt rätt att blogga hos min fru. Richard är alltså mitt namn och tack vare Sarah så har jag själv en blogg som jag ibland uppdaterar (inte alls lika aktiv som frugan min). Det jag skriver om handlar till 99% om mat, matlagning, bakning eller dryck. Jag tänker iallafall bjuda er på något från den kulinariska världen. Nämligen surdegsbröd!
 
Grunden till en surdeg.
40 gram mjöl
30 gram vatten (40grader)
10 gram naturell youghurt (jag körde på turkisk youghurt)
 
Blanda ihop dettta tills det blir lite klister liknande konstistens. Placera "degen" i en glasburk eller plastburk med plast över. Låt detta stå i ca 3 dygn. Efter dessa 3 dygn så ska degen börjat bubbla. Nu är det dags för matningen av din surdeg. Blanda i 100 gram vatten (även detta 40 grader) samt 100gram mjöl. Detta ska nu stå i ca 4 timmar, det som ska hända efter dessa timmar är att degen ska ha börjat bubbla igen samt jäst till dubbel storlek. Då har du lyckats med din surdeg. På med ett lock och nu klarar sig degen i kylskåpet ca 1 vecka.
 
Nu är du redo för att börja baka ut detta till ett vackert bröd eller underbara bakverk. Recept finns i tonvis på nätet. Lycka till!
 
Mvh Richard, du finner min blogg på http://vadformat.blogg.se
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela