Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

-Jag vill till förskolan mamma!

Publicerad 2012-10-23 09:43:00 i Barnen <3

Äntligen är det tisdag idag vilket betyder att det är förskola för Alvin idag. Alvin tjatar direkt när han vaknar, varje dag efter att gå till förskolan. Det är första gången på snart 2 år i verksamheten han tjatar efter sin förskola. Det känns ju rätt skönt för det måste ju betyda att han äntligen trivs där och tycker det är givande. Jag kan ju bara erbjuda att gå till öppnaförskolan de dagarna han inte är i förskolan som föräldraledig men det är ju bara för småttingar på förmiddagen och på eftermiddagen har vi matlagning och annat för oss vilket gör det lite svårt för oss. Det är inte lätt att aktivera en 3 och 1-åring  själv hemma heller. Alvin vill lägga pussel, måla eller bygga tågbana som Milo bara förstör om inte jag uppehåller honon med annat som bara hjälper i ca 2 minuter för sen är han på Alvins saker igen!
 
Sedan när de här dagarna kommer då Alvin väl är på förskolan, då tycker ju Milo att det är dötråkigt hemma utan storebror. Milo känns rätt understimmulerad här hemma då han klättrar upp på köksbord, spisen och bokhyllan när han inte river ut saker ur våra lådor. Men hur aktiverar man en ett-åring som aldrig sitter still om man inte kan vara utomhus? Det funkar i badkaret ett tag, högst 30 min och vid köksbordet, också då i högst 30 min, men sen då? Han är ju för liten för att lägga pussel för de åker ju bara in i mun vilket har sönder trät och likadant äter han upp kritorna om vi ska måla. Degen äts också bara upp om vi ska baka med trolldeg eller lera. Det han kan göra är att leka med sin aktivitetslåda ett par minuter och spela instrument men sen springer han till köksbänken för att klättra upp på spisen igen.
 
Det bästa är att vara ute och leka för Milos del, där finns det massor att göra men nu börjar det ju bli kalt så man vill ju inte vaa ute längre än 30 min, annars blir man ju bara förkyld. Tror nog att Milo också kommer gilla förskolan i vinter. Han har inskolning i Januari vilket jag tror passar honom åldersmässigt perfekt, även om jag skulle gilla att ha honom längre hemma hos sin mamma.
 
Dagens Alvin påväg till sin efterlängtade förskola
 
 

Kommentarer

Postat av: Jennie

Publicerad 2012-10-23 14:46:26

Visst är det svårt att veta hur man ska aktivera dom små längre stunder. Jag tycker du är jätteduktig som är ute så pass mycket med dina barn. Där ligger jag o Lasse i lä ;)

En 1åring är ju samtidigt så stor o kan så mycket, men ändå så pass liten. Gör ett inlägg när du kommit på hur man bör göra haha Kram ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela