Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Barnen bildar vänskapsband

Publicerad 2012-11-07 14:38:21 i Allmänt

Idag har områdets alla förskolebarn bildat ett stort vänskapsband på 164 meter. Tillsammans vill de visa allas lika värde efter likabehandlingsplanen som ni kan hitta  mer om här. Jag tycker att denna handling är ett jätte bra sätt att uppmärksamma detta fina budskap på.
 
LIKABEHANDLINGSPLANEN:
 
#Skolans Likabehandlingsplan styrs av diskrimineringslagen (2008:567) samt 14 a kap. skollagen (1985:100) #Diskrimineringsombudsmannen (DO) har tillsyn över diskrimineringslagen (2008:567). Barn- och elevombudet (BEO) och Skolinspektionen har tillsyn över 14 a kap. skollagen (1985:1100) om åtgärder mot kränkande behandling
#Skolan ska varje år upprätta två planer för likabehandlingsarbetet, en likabehandlingsplan(enligt 3 kap. 16 § diskrimineringslagen) och en plan mot kränkande behandling(enligt 14 a kap. 8 § skollagen). Planerna kan sammanföras till en, så länge innehållet uppfyller lagarnas krav
#Om skolan inte gör tillräckligt för att förhindra att en elev fortsätter att trakassera en annan elev, kan skolans huvudman bli skyldig att betala diskrimineringsersättning till den utsatte eleven. Detsamma gäller när skolpersonalbryter mot förbudet att utsätta elever för diskriminering och trakasserier
#Eleverna har rätt att vara delaktiga i planen. De ska delta i arbetet med att upprätta, följa upp och se över planen, enligt förordningen om barns och elevers deltagande i arbetet med planer mot diskriminering och kränkandebehandling. Delaktigheten ska anpassas efter elevernas ålder och mognad.
 
Alla uppgifter i faktarutan är hämtade från broschyren ”Förebygga diskriminering och kränkande behandling” utgiven av DO, BEO och Skolinspektionen
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela