Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Milo 6 månader

Publicerad 2012-01-22 08:53:00 i Milo <3

Tänk att Milo nu blivit ett halvt år. Kan inte fatta att tiden går så snabbt. Tyckte det gick fort med Alvin men andra barnet går det ännu fortare. Det alla säger stämmer verkligen, man ska ta vara på den första tiden! Dock förstår jag att de med kolik och/eller sömnproblem helst vill att den första tiden ska vara över. Jag tillhör de som njuter av den första tiden och helst skulle pausa livet nu. Att ha ett barn på 2½ år och en på ½ år är himla roligt, mysigt och givande.

Vad har hänt under detta halvåret då? Milo älskar mat och skulle utanproblem kunna sluta med amningen totalt nu fast han vill gärna ha tutten när han är trött (tyker fortfarande inte om välling eller ersättning). Milo ska vara med överallt, han vill stå upp, hoppa och krypa/åla. Tyvärr är Milo fortfarande inte tillräckligt stark för att krypa och ramlar fortfarande ofta på näsan när han försöker. Det är en stark vilja han har min lille Milo, och nyfiken ska vi inte prata om, han är på allt! Bland det bästa han vet är att få vara med store brorsan och leka, då skiner han upp som en sol. Milo har också hittat en favorit ton som han gärna och ofta använder, en ljus hög sådan som Alvin (och såklart föräldrarna med) ofta skrattar åt. på tal om skrattar så är det något Milo gör i stort sätt hela dagarna. Det är en väldigt glad pojke vi har med andra ord. Något nytt han börjat med är att försöka sätta sig upp själv och föra en leksak mellan den ena handen till den andra. Nu ska det bli spännande att se vad nästa blir.

Milos utveckling vid 6 månader:

Den fysiska utvecklingen

  • Kan ta ett föremål och dra det till sig
  • Försöker flytta ett föremå från ena handen till den andra
  • Rullar i båda riktningarna
  • Syn och hörsel är nästan helt utvecklade
  • Sitter på egen hand
  • Gungar och snurrar runt när hon ligger på mage
  • Försöker krypa för att nå föremål utom räckhåll
  • Plockar upp små föremål
  • Söker tappade föremål

Den mentala utvecklingen

  • Förstår orsak och verkan – tycker om att lägga leksaker i en låda för att i nästa ögonblick tömma ut dem
  • Föredrar ena dagen vänster hand och nästa dag höger
  • Förstår att hans beteende, bra eller dåligt, engagerar dig
  • Gillar att leka lekar där man turas om att göra något
  • Tycker om att höra olika ljud. Djurläten är en bra start
  • Kan uttala vissa vokal-konsonantkombinationer

Den känslomässiga utvecklingen

  • Bli genast vän med främlingar
  • Behöver se välkända ansikten och höra välkända röster
  • Kan uttrycka sina behov och önskningar på andra sätt än genom att gråta
  • Uttrycker missnöje när du tar någon leksak från honom

Kommentarer

Postat av: Jennie o Leon

Publicerad 2012-01-22 09:46:46

Naaaaw jag dör så söt Milo är! Duktig är han oxå! Alvin kan va en stolt brorsa ju. Man blir ju meeer än sugen ;)

Postat av: tessan

Publicerad 2012-01-22 17:40:10

tänk att han redan är halvägs till 1. Grattis till dig milo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela