Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Det där med amning del 2

Publicerad 2011-09-07 09:58:00 i Sarah talar

Jag har funderat mycket på amning och sövning. Det är ju rätt vanligt att barnet somnar vid matning när de är så små och man vill ju inte att de ska associera de två tillsammans alltså amning och sövning. 

Mitt första barn ammade jag alltid till söms när han var liten. Alltså det var inget jag tänkte på utan det blev bara så att han somnade vilket jag såklart tyckte var enkelt och smidigt då det bara var att lägga ner honom sen. Speciellt på natten när man själv var trött, då var det ju hur smidigt som helst att bara ta fram tutten så somnade han strax sen igen. Men vad ledde då detta till? -Jo han kunde ju såklart inte somna själv utan att äta/snutta. Eftersom inte min son tog napp blev det ju tutten och när han slutat med amningen på natten vid 8 månaders ålder blev det ju flaskan. Vi ersatte alltså bröstmjölken med välling på natten. Det var nästan omöjligt för oss att få honom att sluta med detta beteende. 

När sonen sen blev över året och hade eget rum tyckte vi det var dags att sluta att äta på natten. Han vaknade då allt ifrån 1-4 gånger (ibland mer) per natt och ville ha flaskan. Inte förrän nu har han slutat med detta beteende/ovana, vid 2 års ålder. Han kunde ligga och verkligen gallskrika i timmar om han inte fick flaskan, han gav sig verkligen inte. Var han utan välling en natt var det skrik hela natten, när han väl somnade vaknade han snart för att skrika igen och så fortsatte det nästa natt och nästa natt med. Det slutade med att han fick fortsätta med vällingen tills han själv ville sluta vilket var nu för bara några veckor sedan vid 2 års ålder.

Nu ammar jag som ni vet vårt andra barn och är livrädd för att detta ska hända igen. Jag funderar då på vad jag kan göra för att förhindra associationen mellan amning och sövning och har kommit fram till att börja väcka min son om han somnat vid amningen genom att alltid rapa honom efteråt eller byta hans blöja, på så sätt håller jag honom vaken. På natten har jag ibland låtit sonen sova vidare då han om han blir väckt kan ligga vaken en timma innan han somnar om vilket kan vara lite retligt. Man får välja helt enkelt -sömn eller dålig vana? Jag ska försöka att inte välja sömnen alla gånger.

Då kommer frågan till er: hur gjorde ni för att inte ert barn skulle associera sövning med amning/matning på natten? Och hur fick ni era barn att sluta äta på natten?


Bild tagen från google

Kommentarer

Postat av: Jessica & Alma

Publicerad 2011-09-07 10:22:53

vet inte om det är nötterna eller miniform som hjälpte, men tänker undvika nötter. de säger att om man har allergi gener så kan barnen reagera, å hennes pappa e allergisk.



ja fy så hjälplös man är.



brukar men sitta å tänka en massa, men försöker att tänka bort att de kan gå så knasigt, det får vi ta den dag det kommer just nu gör vi på det vis som passar oss och hur hon visar hon vill ha det.

Postat av: Carro

Publicerad 2011-09-07 12:03:02

Jag gjorde också den tabben med första. De var helt omöjligt att ta sig ut amning-sovning sen.

Jobbigt också för den delen.



Så denna gång försöker jag se till så att han fortfarande är vaken när han har ätit klart. Rapa/byta blöja... men ibland somnar vi ju båda två och då äre ju inte så mycket att göra åt. Men jag försöker hålla mig vaken. :)

Postat av: Emma Walfridsson

Publicerad 2011-09-08 00:28:50

Oj, det lät inte alls kul...

Min dotter har alltid sovit väldigt bra, även när jag ammade. Redan när vi kom hem från bb sov hon med bara 1-2 matuppehåll på natten och sedan vi började ge ersättning så sover hon hela nätter.



Jag somnade aldrig henne vid bröstet när jag ammade eftersom jag nojade över att hon skulle kräkas och sätta i halsen när hon sov så jag rapade alltid henne fastän hon somnade ibland. Det var ganska jobbigt att få henne att somna men kruxet är (tror jag) att få barnet att känna sig tryggt, sedan går det lättare. I början somnade dottern bara av ren utmattning (hon hade kolik då) men vi fick in någon form av rutin på det där hon först fick somna på mitt bröst och sedan vända jag försiktigt över henne på rygg i sängen (hon var extremt lättväckt), när det funkade bra så började jag prova med att natta henne genom att sjunga för henne och ligga bredvid henne i sängen. Först när hon var 5 månader började vi natta henne i sin egen säng och jag får väl säga att det var en sjukt smidig övergång! Sen skiljer det nog väldigt mycket från barn till barn också.

Postat av: Cissi

Publicerad 2011-09-08 15:48:48

jag gjorde också det misstaget med lilltjejen och hon äter ibland på nätterna fortfarande, men långt ifrån varje natt.. Hur som när hon åt på natten varje natt så hade jag hela tiden känslan av att hon verkligen var hungrig.. Hon slutade självmant med natt-mat med några undantag ungefär när hon fyllde 1. så har tyvär inte mycket tips och råd att ge.



Vi fick rådet att Marcus skulle ta nätterna under avvänjning och inte börja med nappflaska på nätterna. Det kanske kan var något?!

Postat av: Josefine

Publicerad 2011-09-09 13:14:21

Tror också det kan vara bra att inte göra det till en vana men tror helt ärligt att en tvåmånaders är för liten för att man ska börja tänka på det. Om min lilla vaknar mitt i natten så är hon hungrig, att låta bli att ge henne mat då skulle vara helt omöjligt. Och vill jag själv sova så får jag räkna med att hon ammas till sömns. Jag tror inte man ska börja tänka på sånt för tidigt, tror att det kanske är dags när barnet börjar bli 3-4 månader att börja tänka så men en 2 månaders är ändå väldigt liten.



Och ofta glömmer man att amning inte bara är mat utan en stor källa till trygghet. Jag tar hellre smällen sen än att min lilla inte skulle få tryggheten som det innebär att ammas till sömns. Blir hon trygg av det så får vi ta utmaningen sen anser jag.



Ett så litet barn behöver ju dessutom mat rätt ofta så att ligga kanske 8 timmar utan mat skulle nog inte bli så harmoniskt och tryggt det heller.

Postat av: teessan

Publicerad 2011-09-10 09:25:03

jag tror det är väldigt valigt att hamna i denna onda cirkel med första barnet man har ju inte haft någon erfarenhet sedan tidigare, Vi hamna i samma situtation med olivia och då hade vi vänen problemet att hon inte tyckte om att sova i sin säng så hon sov mycket i våran säng i början. Men vi bröt den tränden med matt på nätterna med att sluta ge tuten helt och gå upp o vagga henne på natten tills hon somnade om vilket var jobbigt att höra deta skrik och se på dom. jag och Robban körde varanan gång då. och efter 3 nätter så var det över men det var inte fören vi 5- 6 månader.



har inte hunit fundera så mycket på hur jag tänkt göra med nästa som kommer. sådant man får se hur det blir man man skulle ju gärna vilja slippa det där som sakt var, så jag får väl tita tillbaka på alla goda tips du har fott in här eller vad du gjorde sedan. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela