Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Handen som gungar vaggan

Publicerad 2011-11-02 09:56:26 i Sarah talar

I Danmark har man nu tagit hjälp av robotar på förskolorna för att hjälpa till när personalen inte hinner med att vagga barnen till söms.

I Sverige skulle vi också behöva ta till tekniken till hjälp på våra förskolor enligt Frands Fischer till Jyllands-Posten. Eftersom vi har så många barn och så få barnskötare ska mekaniska plåtmaskiner ta hand om våra käraste barn. Lisbeth Højvang kommenterar detta med att personalen ändå ska vara osynliga för barnen när de vaggas till sömn och kan då istället ta hand om de vakna barnen med hjälp av dessa maskiner. Och enligt Frands Fischer, ordförande i undervisnings- och barnnämnden i Skanderborgs kommun, är det ett sätt att dra ner på personakostnader. Han är positiv till den hjälpande handen med en prislapp på 5 000–6 000 kronor.

Malin Alfvén, barn- och föräldrapsykolog i Sverige, är positiv till satsningen och kommenterar det såhär: – Det är ett kul experiment. Ska robotarna bara vakta barnen när de sover och fungera som en babywatch som larmar om barnen vaknar är det väl bra, men de kan såklart aldrig ersätta den mänskliga kontakten, säger hon och fortsätter: – Jag antar att de utvärderar försöket utifrån hur barnen reagerat.


Det är väl bra om maskinerna löser samma uppgifter för mindre pengar, de ska ju som sagt bara användas som en babywatch men det låter ju ändå hemskt. Snart kommer hela samhället styras av robbotar. Vi, speciellt barn är beroende av männskligkontakt som de isåfall inte skulle få vid nattningen. Och tänk om något skulle hända där inne i vilorummet med alla maskiner? Men jag antar att personalen hör det ändå då de i vanligt fall inte finns där för barnen när de vilar ändå. Vi vet ju alla att det är personalbrist på våra förskolor i Sverje.

Vad tycker ni andra om den vaggandemaskinen?


(Inforamtion och bild är ifrån dagens Aftonblad.)

Vill också passa på att tipsa speciellt er med förskolebarn att titta på kalla fakta ikväll på 4an kl 21:30. Vår förskoleminister kommer nämligen att besöka studion då de ska granska säkerheten på våra förskolor.

Kommentarer

Postat av: Tessan

Publicerad 2011-11-02 11:13:07

Jag tycker det är skrämmande vart vårat samhälle är på väg. Jag skulle inte vilja att några maskiner ska ta hand om mitt barn. Anstäl mer personal och satsa på dom som är våran framtid. Där Olivia går så är det inte personal brist och jag kan tänka mig att det är ovanligt men det. Så det kanske är svårare för mig att förstå och sätta mig in i det hela. Men vi/jag trivs där vi är nu men hur personal och barn är upp delade. Och skulle maskiner komma in så skulle jag nog välja att ha barnen hemma. För jag tror att risken är stor att man kan gå steget för långt och till slut så gör dom allt som en ordinarie personal ska göra. Vart är vi på väg säger jag bara.

Postat av: carolina - med Lo:s syskon i magen.

Publicerad 2011-11-02 13:02:59

Låter ju lite kosntigt? På vår förskola ligger barnen på en lååååång slags utbyggnad utomhus, så pedagogerna kan gunga 6-7 barn samtidigt, det är rätt smart!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela