Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Alvin 2 ½ år!

Publicerad 2011-11-25 07:58:00 i Alvin <3

Idag fyller Alvin 2 ½ år! Han har verkligen blivit stor och växt jätte mycket som person under det här halvåret. Han har ju hunnit bli storebror med allt vad det innebär.

När Alvin fyllde två år sa han bara enstaka ord som "vova", "katt", "momo", "tack" och ibland "blöja där" och pekade för att visa. Nu pratar han i hela meningar som exempelvist här om dagen sa han: "Mamma komma nu, Alvin boy!" Då skulle jag alltså till köket där Alvin var och servera honom oboy. Som ni märker pratar Alvin om sig själv i andraperson.

Alvin hjälper till jätte mycket hemma som att plocka undan hans disk efter sig, hjälper till att laga mat och baka. Bär jag på Milo eller ammar och behöver något eller har tappat något hjälper Alvin till utan att man knappt behöver säga till. Man ser hur stolt och hur mycket han växer när han får hjälpa till här hemma.

Alvin sover hela natten i sin säng i sitt rum där han somar själv efter att vi läst en godnattsaga. Han brukar sova 20:00-08:00, mellan 10-12 timmar per natt ungefär. Alvin ställer många frågor här hemma och kräver ordentliga svar så han kan förstå. Ibland upprepar han frågan så han kan vara riktigt säker på sitt svar. Alvin går på pottan och kissar och bajsar även där ibland. Känslor är han jätte duktig på att känna av och säger ofta till mig med ledsen ton och hängande läpp att Milo är ledsen. Han är så söt. Ja ni ser ju hur mycket han lärt sig under detta halvår!

Alvins utveckling:

Rörelser

  • Klättrar väl.
  • Går upp och nedför en trappa själv.
  • Springer utan problem.
  • Kan cykla på en trehjuling.
  • Kan böja sig framåt utan att falla.

Händer och fingrar

  • Kan rita ordentliga streck.
  • Kan bläddra sida för sida i en bok.
  • Kan stapla sex byggklossar eller liknande på varandra.
  • Håller om en penna med skrivgrepp.
  • Kan skruva av och på ett lock.
  • Kan öppna en dörr med ett dörrhandtag.

Kommunikation

  • Kan utföra instruktioner i två till tre led. Exempel: ställ flaskan på bordet, ta nappen och kom sen hit.
  • Känner igen namnet på nästan alla välkända bilder och föremål.
  • Förstår de flesta meningar.
  • Kan säga meningar innehållande fyra till fem ord.
  • Kan säga sitt namn, ålder och kön.
  • Använder "jag, du, oss och dem" samt flera ord i plural som "hundar, katter och bilar".
  • Främlingar kan förstå de flesta ord barnet använder.

Mentalt

  • Kan använda mekaniska leksaker.
  • Leker låtsaslekar med dockor, djur och människor.
  • Barnet kan använda ett föremål på samma sätt som visas i en bok.
  • Kan sortera föremål efter färg eller form.
  • Kan lägga pussel med 3 - 4 bitar.

Socialt

  • kan imiterar andra barn eller vuxna som leker med det.
  • Visar tillgivenhet till välkända lekkamrater.
  • Kan turas om i en lek.
  • Förstår innebörden av "min, hans och hennes".

Emotionellt

  • Visar tillgivenhet öppet.
  • Uttrycker flera olika känslor.
  • Kan separera från sina föräldrar utan problem.
  • Gör motstånd mot stora förändringar i hans eller hennes rutiner.

Kommentarer

Postat av: Helenas Hem

Publicerad 2011-11-25 15:59:13

Grattis till en stor och duktig kille! :)

Hoppas att ni får en fin fredag.

Kram

Postat av: tessan

Publicerad 2011-11-25 17:20:09

ja tänk vad dom kan dom små.. och tiden går så fort ditt...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela