Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Barnramsor

Publicerad 2010-02-25 14:11:59 i Tips

Ett par barnramsor jag och Alvin gillar:

Jag vill ha mat, sa Tummetott.
Var ska vi ta`t, sa Slickepott.
I mors skåp, sa Långeman.
Nej, törs inte, sa Gullebrand
för Lille Vickevire går och skvallrar.
(Håll handen knuten och räta ut ett finger i taget).



Å så kommer det en liten mus,
som ville låna hus.
Å fick han inte låna hus,
så sa han PIP
(börja vid ena foten och "gå" med pekfinger och långfinger uppför benet. Sluta med ett pip i magen)

Tåtilla
fotbilla
benpipa
knälarka
lårsparka
magsäcken
brösttemplet
haktippen
brödkvarna
nästippen
ögongluggen
pannloben och
kullakullabock!



Med barnet i knäet:
Lilla hästen Plopp
han rider i galopp
Backe upp  (upp med hälarna så högt det går)
och backe ner (NER)
Tills han inte orkar mer
Han då till stallet går
Mumsar havre i en vrå - nam nam nam (ansikte mot ansikte)
Sen vill hästen sova sött
för han är så väldigt trött!  (Lägg omkull barnet)


Sko sko liten häst
Imorgon blir det snö och frost
Då blir skorna dyra 3 daler
och fyra
(Slå takten mot barnets fötter.
Denna vers finns i många varianter.)


Klappa magen magen lilla
Kinden med
Näsa kan man dra aj aj varje dag
Munnen spela på
Sparka sparka med lilla benet
Sparka med liten fot
Också lyfter vi på huvudet upp-upp


Kommentarer

Postat av: Rebecka Siwerz

Publicerad 2010-02-25 16:13:41

Hej

Vilken härlig blogg du har! Jag heter Rebecka och jobbar på Hallwylska museet.

Tänkte bara tipsa dig om Claire Parsons dansföreställning för barn, ”Jag tänker Rolf” som ska visas på Hallwylska museet 19/4-24/4. Gå gärna in på vår hemsida och läs mer, www.hallwylskamuseet.se. Hoppas du får en fin dag.

Rebecka Siwerz

Postat av: eLi

Publicerad 2010-02-25 20:03:32

Hej, jag har en son på 8 månader :D bloggar under namnet lovejunkiie.blogg.se! kolla in :D

Postat av: Malin

Publicerad 2010-03-01 22:05:30

Hihi, den ramsan om fingrarna kör vi med! Emil älskar den. Vad söt han är din kille,skiljer ju bara sex veckor på dom! Malin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela