Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Samandragningar och förvärkar

Publicerad 2009-05-13 18:27:29 i Graviditet nr 1

I förmiddags var det så fint väder så jag ville ut till skogen med Casey. Detta var då ingen bra ide. Jag började få sammandragningar, då magen blev hård som en boll. Då passar även bebisen på att ha ett slags gympapass i magen på mig. När jag kom ut ur skogen fick jag ont i bäckenet. Jag trodde de var någon slags foglossning som var på G. Så fick jag ont i "tjejmagen" världens mensvärk tack och lov i bara 1 minut eller nått. Jag fick hålla hårt om magen då det kändes bättre. Det tog hundra år att komma hem kändes det som. Väl hemma fick jag veta att detta var förvärkar jag hade fått och skulle villa. Inga mera långpromenader eller någon slags ansträngning. Utan nu skulle jag äta nyttigt och bara ta det lugnt resten av graviditeten. Sammandragningar och förvärkar kan man se som livmoderns träningsprogram inför förlossningen. De flesta gravida får förvärkar i slutet av graviditeten vilket inte är farligt. Livmodern arbetar och tränar under hela graviditeten, först som förvärkar som känns mer och mer och blir kraftigare ju närmare förlossningen kommer. Sedan på ett mer konkret sätt när det är dags för förlossning. Aaa nu känns det verkligen som det börjar det närma sig, det känns både psykiskt och fysiskt nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela