Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Graviditetsvecka 36

Publicerad 2009-05-22 14:07:58 i Graviditet nr 1

Ja, nu är vi inne i grav vecka 36 och det är bara 4 veckors väntan till. Allt känns bra med magen och den är stenhård hela tiden. Bebisen bråkar med mina revben som vanligt då det är väldigt, väldigt trångt nu. Önska bara att BF kunde vara nästa vecka ist. :P Vill bli av med magen nu, få omfamna min lilla bebis ist. Men men det är inte långt kvar nu. Jag har fått vätska i fötterna så de blir nästan dubblet  så stora. Så det har varit svårt att ha på mig strumpor och skor.

Jag är på dag 247 av 280. (88,2%).
Jag är i vecka 36.
Jag har gått 35 fulla veckor och 1 full dag (v35+1).
Jag är i 8:e kalendermånaden.
Jag är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). 
Jag är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 24 jun 2009 
Jag har 33 dagar kvar till beräknad förlossning.



Bebis: är nu c:a 34 cm från huvud till stjärt och omkring 48 cm från topp till tå och väger runt 2.7 kg. Bebisens ansikte har blivit rundare och ser nu mjukt och knubbigt ut. Bebisens huvud är fast men inte hårt, eftersom det behöver vara något formbart för att kunna passera ut genom ditt bäcken. Trycket på bebisens huvud kan göra att det ser tillplattat eller toppigt ut diret efter förlossningen, men det kommer att gradvis försvinna och gå tillbaka till normalt.

Jag: Övre delen av din livmoder är nu ännu lite längre upp och befinner sig c:a 14 cm ovanför naveln. Livmodern har vuxit en hel del de senaste veckorna allteftersom bebisen lagt på sig vikt. Du har antagligen gått upp omkring 13-14 kg fram till nu och du kommer inte att gå upp särskilt mycket mer. Eftersom din livmoder trycker på organen i bukhålan och upp mot bröstkorgen så kan det ibland kännas obehagligt och svårt att andas. Du kan också känna smärta när din bebis sparkar på intilliggande organ. 

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2009-05-22 16:59:59

Du är så söt gravid Sarah! Passar verkligen.

Postat av: Ksenija

Publicerad 2009-05-22 17:05:15

Söt bild! :)

Kommentera & besök gärna min blogg också! Hoppas du får en trevlig fredag =)

Postat av: Carro

Publicerad 2009-05-29 05:36:24

Hej Gumman,, vet ju att de kommit en liten Alvin nu:)

Grattis.. Ringer me tiden, så får jag komma o hälsa på när ni alla kommit på fötter igen.. Hälsa pappa oxå :).. Kramar

Postat av: Lina

Publicerad 2009-06-03 19:51:55

Nu tycker vi att ni kan komma hem så det blir lite uppdatering här!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela