Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Hemgjorda piroger

Publicerad 2009-04-27 18:25:01 i Tips

Idag gjorde vi piroger och till dom gjorde vi en fräch sallad. Vi satt på balkongen och åt i solen. Så underbart härligt det var. Och maten blir så mycket godare då med. Undrar varför? =)






Piroger 40 st Ugnstemperatur 250º

Ingredienser Deg: 
150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
12-13 dl vetemjöl

Fyllning:
250 g sidfläsk, rökt, skinka eller bacon
1 gul lök
150 g ost

Pensling:
 ägg

Tillagning:
Smält fettet i en kastrull. Häll i mjölken och låt blandningen bli fingervarm (37°C).
Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut den med lite av degspadet.
Tillsätt resten av spadet, saltet och det mesta mjölet.
Arbeta ihop till en smidig deg. Täck och låt jäsa ½-1 timme.
Skär fläsk, skinka eller bacon och skalad lök i små tärningar och blanda dem. Tillsätt osten.
Arbeta degen lätt på mjölat bakbord och dela den i två delar. Forma rullar och skär varje rulle i ca 20 bitar.
Sätt ugnen på 250°C. Forma runda bullar, platta ut dem och lägg på en sked fyllning.
Vik upp och tryck till degen runt fyllningen. Lägg pirogerna med skarven ner på plåtar med bakplåtspapper.
Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i 6-8 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela