Stolta mamman

Mitt liv som trebarnsmamma!

Graviditetsvecka 33

Publicerad 2009-04-30 10:40:58 i Graviditet nr 1

Idag hoppar vi in i graviditetsvecka 33. Jag är alltså klar med vecka 32 nu. Det känns som det är nu magen växer ordentligt. Det tog tid i början och nu växer den som bara den. Så större blir jag och med värmen som kommit blir jag oxå svullen om händer och fötter. Vätskan tillkommer väl nu. Bebisen i magen sparkar mindre  och rör sig mer som en fisk istället. Platsen är trång och jag tror bebisen är påväg att vända sig neråt nu.





Jag är på dag 225 av 280. (80,4%). Är i vecka 33. Har gått 32 fulla veckor och 0 fulla dagar (v32+0). Är i 7:e kalendermånaden. Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). Och är i trimester tre. Beräknat förlossningsdatum Ons 24 jun 2009 Jag har 55 dagar kvar till beräknad förlossning.

Bebis: I vecka 33 är medelkroppslängden 45 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2200 gr. Huvudets omkrets är 31 cm. Huden har ett tjockt lager fosterfett, vernix, som skyddar mot fostervattnet. Barnets alla sinnen fungerar nu sedan någon vecka tillbaka. Ibland kan du få uppleva att barnet hickar, du känner ett litet tickande i magen. Visste du att ditt barn som fått en speciell berättelse läst för sig i magen kan skilja den berättelsen från andra berättelser när de sedan är födda.

Mamma: Du kan känna små rytmiska ryckningar i livmodern. Det beror på att barnet hickar. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stolta mamman

Här får ni följa med mig i min vardag då jag kommer att skriva om det mesta. Allt från familjelivet som tvåbarnsförälder, heminredning, mode, natur och samhällsfrågor. Jag bor tillsammans med min man Richard, våra kära söner Alvin född 2009, Milo född 2011, lillasyster Juni född 16 och vår söta hund Casey i vårt älskade Pryssgården. ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela